کسب و کار اینترنتی با طعم آلبالو


نقد مجتبی محمدیان درباره کمپین نیوشا

خوشحالم که بعد از مدتها که از انبوه تبلیغات فرهنگی و تبلیغات فرش فروشها می گذرد بالاخره یک کمپین اجرا شد که می توان درباره آن کمی حرف زد منظورم دمنوش های نیوشا است. ابتدا باید مشخص کنم که تصور اینکه کمپین "دمنوش های مثلثی نیوشا" بدون رضا کیانیان می توانست اینگونه جلب توجه کند و آگاهی از برند ایجاد کند تصور اشتباهی است. نیوشا با حضوری قدرتمند و با صرف هزینه های زیاد توانسته چهره برتر تبلیغات محیطی این روزهای ایران باشد آن هم با رضا کیانیان. پس نیوشا تا همین جای کار در ایجاد آگاهی موفق بوده است. نیوشا با انچنان قدرتی وارد بازار شده که وسوسه استفاده از شخصیت های معروف را دوباره سر زبانها انداخته است. مساله ای که به شکل سنتی از سوی تبلیغاتچی ها با این جمله تکراری و نخ نما مواجه می شد که استفاده از سلبریتی خطرناک است چون اگر سلبریتی کار خلافی کند برند هم آسیب می بیند. یک دور کاملا باطل که به نظرم بهتره تبلیاتچی ها از ذهنشان پاک کند. هر جور حساب کنید با سلبریتی بهتر می توان یک شبه ره صد ساله رفت. همان طور که نیوشا می رود. تا دیروز اصلا دمنوش کجای زندگی ما بود که حالا اطرافیان این گونه در مورد شکل مثلثی آن هم صحبت می کنند. یعنی از دمنوش عبور کردیم و در مورد مثلثی بودنش هم حرف می زنند.

اما آیا این به معنی این است که در همین سطح بالای کاری نیوشا و عملکردش قابل نقد نیست؟ نه. نیوشا همین مسیر را به اعتقادم می توانست کمی با کیفیت تر پیش گیرد. شاید بزرگترین مساله این روزها همکاری کیانیان و نیوشا باشد. انتخابی که کمی محال به نظر می رسید. محال از حیث سنخیت طرفین نه، بلکه به خاطر منش بیش از حد هنری کیانیان که تصور حضور او در صنعت مادی تبلیغات را کمی دور از ذهن می کرد اما رضا کیانیان امده است و حالا با نیوشا همکاری می کند. اماهمکاری در دورترین حالت بصری خودش. نمی دانم این فاصله کیانیان با محصول طبق توافق یا دیدگاه طراح عزیز بوده یا نه اما اساسا هیچ ارتباطی بین کیانیان و محصول وجود ندارد. در تصاویری که از بیلبوردهای این مجموعه می بینید رضا کیانیان نه محصول را پیشنهاد می دهد و نه خودش مصرف می کند و نه حتی نگاه می کند کلا کاری با محصول ندارد و گویی از آلبوم عکسش تو تا عکس برای استفاده از تبلیغات به دست اندرکاران داده (هر چند من می دانم چه زحمت زیادی برای همین تصاویر کشیده شده است). او فقط هست. همین فقط بودن باعث می شود که برخی فکر کنند تبلیغ یک تئاتر را دیده اند! (که البته کمی این اظهار نظر دوستان هم دور از انصاف است)

اما کیانیان بر عکس جاکسون و عابدزاده، گویی خیلی دوست نداشته به محصول نزدیک شود تا مبادا ساحت هنری اش آسیب ببیند. این ترس از نزدیک شدن به محصول در همه تصاویر دیده می شود. تصاویری که بیش از آنکه جذاب و تجاری باشد، هنری است و چهره ای تمیز و نورانی از کیانیان نشان نمی دهد.

مساله دوم این کمین وابستگی شدید آگهی به کیانیان است. تبلیغاتچی هیچ اعتمادی به ویژگی محصول ندارد و می خواهد محصول را فقط با کیانیان بفروشد. حق هم دارد وقتی ایکس میلیون و یا ایکس میلیارد هزینه بابت سلبریتی پرداخت کرده باید نهایت استفاده را بکند. اما به اعتقادم تنها دلیلی که آگهی ها به مشتری می دهد تا محصول را مصرف کند استفاده! رضا کیانیان است. به نظرم این محصول را ما باید بخریم چون رضا کیانیان استفاده می کند اما شکل بهتر این است که بگویم رضا کیانیان این محصول را به خاطر چه ویژگی خوبش استفاده می کند پس ما هم استفاده کنیم. البته این حرف هم کمی سخت گیرانه است ولی وابستگی بیش از حد یک محصول به این سلبریتی ادامه کار را برایش کمی سخت خواهد کرد.

در کل نیوشا قطعا در فضای تبلیغات دیده شد. نمی دانم هدف گذاری دقیقش چه بوده اما کمپین برای لانچ محصول بسیار خوب بود هر چند جای کار بیشتری هم داشت. اگر قرار است از رضا کیانیان برای فازهای بعدی هم استفاده شود به نظرم این نقد می تواند در جهت دهی دوستان موثر باشد.

منبع مطلب


ارسال نظر

نام شما :
آدرس وب سایت :
پست الکترونیک :
پیام شما :
کد امنیتی :